پلاگ ولو سوئیچ لاک swagelok
می 28, 2017

نیدل ولو چیست ؟

نیدل ولو یا شیر سوزنی از مجموعه شیرآلات ابزار دقیق به شمار می روند که در خطوط صنعتی مختلف به منظور کنترل جریان به کار می روند. انواع مختلف نیدل ولو یا شیر سوزنی براساس نوع کاربرد، طراحی بدنه و نوع ماده به کار رفته ساختار خود به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شوند و با توجه به جنس و کلاس فشار خود در صنایع مختلفی از جمله تاسیسات صنایع غذا و دارو، تاسیسات ساختمان، صنایع نفت ، گاز و پتروشیمی و … کاربرد دارند و آنچه باعث محبوبیت آنها در طیف های مختلف صنعتی می شود، دقت عملکرد بسیار بالای آن ها است.

نیدل ولوها از نظر ساختار داخلی شباهت بسیاری به گلوب ولو ها یا شیرهای بشقابی دارند با این تفاوت که به جای دیسک از یک سوزن برای بستن مسیر استفاده می کنند. در واقع شکل مجرابند نیدل ولو ها به صورت یک پیستون است که به فلکه متصل شده و با فاصله ای که از طریق بازشدن مجرابند بین شیر و نشمینگاه ایجاد می شود سیال در مسیر جریان می یابد. نیدل ولوها به صورت دستی توسط اپراتور و یا توسط سیستم های خودکار مانند انواع اکچویتور در صنایع مختلف به کار گرفته می شوند. 

نیدل ولو

نام گذاری نیدل ولو به دلیل پیستون کوچک سوزنی شکلی است که وظیفه باز و بسته کردن مسیر جریان سیال را برعهده دارد. نیدل ولو یا شیر سوزنی از نظر طراحی ظاهری به گلوب ولو شباهت بسیاری دارد اما به دلیل نوع عملکرد خود در ردیف شیرهای خطی قرار می گیرند. در ساختار این شیر به جای دیسک صفحه ای از دیسک سوزنی استفاده می شود و دریچه های آن ها برای کنترل جریال سیال صرفا حرکت خطی رفت و برگشتی دارند.

نیدل ولو یا شیر سوزنی شامل یک اهرم یا فلکه کوچک بر روی پیستون برای کنترل موقعیت پیستون می شود. این نوع دستگاه با توجه به طراحی دقیق و منحصر به فرد دقت ویژه ای در کنترل مقدار سیال عبوری دارد.

استفاده از این نوع شیر برای کنترل و تنظیم جریان سیال در سیستم هایی که از مواد سبک و چسبناک تر با دبی پایین استفاده می کنند توصیه می شود . نیدل ولوها معمولا در سیستم های هیدرولیک با فشار پایین، فرایندهای پردازش شیمیایی و خطوط گاز و مایع به کار گرفته می شوند.

انواع نیدل ولو

    نیدل ولو ها از جمله شیرآلاتی هستند که می توان آنها را از جهات مختلف دسته بندی کرد :

انواع نیدل ولو

انواع نیدل ولو از نظر ساختار :

نیدل ولو یا شیرسوزنی براساس کاربرد خود در شکل های متفاوتی طراحی و تولید می شوند ، اصلی ترین نوع تقسیم بندی نیدل ولو براساس ساختار به شکل زیر است :

–          نیدل ولو T شکل ( شیر سوزنی T  شکل )

یکی از پرکاربردترین انواع شیر سوزنی نیدل ولوT شکل است. در این نیدل ولو از یک دیافراگم که به شکل Z می باشد استفاده شده است. تنظیمات آببند به صورت افقی در این نوع از شیر سوزنی باعث می شود که جا به جایی در دیسک و ساقه، عمود بر خط افق اتفاق بیفتد. نیدل ولو T شکل به دلیل نوع طراحی خود کم ترین ضریب جریان و بیشترین افت فشار را در میان انواع شیر سوزنی دارد.

نیدل ولوهای T شکل در سیستم ها و خطوط صنعتی به کار می روند که عموما افت فشار در آنها چندان مورد توجه نیست اما تنظیم جریان سنگین از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

–           نیدل ولو Y شکل ( شیر سوزنی Y شکل )

ساختار آببند و ساقه در نیدل ولو Y شکل به صورت زاویه 45 درجه طراحی شده است. این شکل موجب می شود سیال آرام تر و نرم تر در شیر جریان داشته باشد و در نهایت موجب کاهش افت فشار و مقاومت کمتر می گردد. شیر سوزنی Y شکل این قابلیت را دارد که بدون آسیب و فرسایش در مدت زمان طولانی باز بماند.

–           نیدل ولو 90 درجه ( شیر سوزنی 90 درجه )

نیدل ولو 90 درجه را می توان نوعی دیگر از نیدل ولوهای T شکل دانست، با این تفاوت که دو خروجی این شیر با زاویه ای 90 درجه نسبت به هم قرار دارند. ضریب جریان در شیر سوزنی 90 درجه در مقایسه با شیر سوزنی های Y شکل پایین تر است.

نیدل ولو 90 درجه به دلیل این که قابلیت کنترل ضربات سیال که گاهی به دلیل نوع جریان صورت می گیرد در خطوطس که جریان سیال حالت پالسی و جهنده دارد توصیه می شود.

        انواع نیدل ولو براساس متریال

نیدل ولوها عموما از آلیاژ برنج ، استیل برنج ، استنلس استیل ، کربن استیل ، چدن ساخته می شوند . این نوع شیرآلات را به دلیل کاربردهای مختلف می توان براساس جنس بدنه نیز دسته بندی کرد. براساس این دسته بندی پرکاربردترین نیدل ولوها به شرح زیر می باشند :

–          نیدل ولو برنجی

نیدل ولو برنجی از پرکاربردترین انواع شیر سوزنی هستند که عمدتا در مواقعی که جریان منظم و یکنواخت سیال ضرورت دارد مورد استفاده قرار می گیرند. نیدل ولوهای برنجی در صنعت آب ، کشاورزی، تاسیسات گرمایشی ، سیستمهای پنوماتیک ، سیستم بخار ، صنایع نفت وگاز و پتروشیمی و … کاربرد دارند.

نیدل ولو برنجی سوئیج لاک

–          نیدل ولو کربن استیل

شیر سوزنی کربن استیل به دلیل مقاومت بالای خود در برابر خوردگی و فرسایش از محبوبیت بالائی برخوردار هستند . همچنین در سیستمهای صنعتی و خطوطی که تنظیم جریان سیال اولویت دارد ستفاده از نیدل ولو کربن استیل توصیه می شود.

–          نیدل ولو چدنی

شیر سوزنی چدنی در کاربردهایی که نیاز به تنظیم دقیق جریان دارند و یا در مواردی که کنترل دقیق جریان در دبی پایین مورد نیاز است مورد استفاده قرار می گیرند. ساختار بدنه این شیر به دلیل استفاده از آلیاژ چدن مقاومت بالائی در برابر تغییرات آب و هوائی داشته و در نتیجه در تماس با گرما، سرما و رطوبت به آسانی دچار تغییر شکل و یا انقباض و انبساط نمی شود.

–          نیدل ولو استنلس استیل

شیر سوزنی استنلس استیل به طور کلی برای هر نوع فعالیتی بسیار مناسب است زیرا به دلیل بدنه بادوام و مقاوم خو استقامت بالایی در برابر عوامل شیمیایی دارد و در برابر حرارت بالا و فشار زیاد نیز بسیار مقاوم است. این شیر جهت کنترل دقیق و درست میزان جریان به صورت تدریجی و یکنواخت کارائی فوق العاده ای دارد.

نیدل ولو استنلس استیل سوئیج لاک

        انواع نیدل ولو از نظر اتصال

    از دیگر دسته بندی های مهم شیرهای سوزنی ، می توان به دسته بندی آنها براساس نوع اتصال اشاره کرد. نیدل ولو ها نیز مانند اکثر شیرآلات دیگر برای استفاده در کاربردهای مختلف در سه نوع رزوه ای، فلنج دار و جوشی طراحی و تولید می شوند. عموما انواع نیدل ولو برنجی از نوع اتصال رزوه ای و فلنجی، نیدل ولو چدنی از نوع اتصال فلنج دار و همچنین نیدل ولو های استیل با اتصال فلنج دار ( نوع اتصال نیدل ولوهای استیل از هر سه روش اتصال امکان پذیر است ) تولید و روانه بازار می شوند.

ساختار نیدل ولو

گروه صنعتی ناین با همکاری نزدیک تجاری با واردکنندگان و تامین کنندگان تجهیزات صنعتی معتبر در بازارهای داخلی و خارجی به عنوان یکی از مراکز پخش محصولات برند معتبر سوئیج لاک به شمار می رود که تاکنون توانسته است با حفظ ویژگی و شرایط کاری همانند نمایندگی سوییج لاک در ایران خدمات مناسبی را جهت تامین تجهیزات صنعتی در این حوزه ارائه نماید. مجموعه ناین با مناسب ترین قیمت، مشاوره فنی، خدمات پس از فروش و گارانتی اختصاصی به صورت حضوری و اینترنتی محصولاتی از قبیل انواع نیدل ولو سوییج لاک در سایز و جنس و طراحی بدنه مختلف عرضه می دارد.

تمامی محصولات عرضه شده توسط نمایندگی سوئیچ لاک اصل بوده و با گارانتی آی ناین عرضه می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *